Reizen naar Entre­casteaux

Je hebt verschillende mogelijkheden om naar Entrecasteaux te reizen: met de auto, trein of vliegtuig. Uit eigen ervaring wil ik graag een aantal tips meegeven. 

Auto

De meeste huurders komen met de auto naar Entrecasteaux, zodat ze hier ook kunnen rondrijden. Als je met de trein of het vliegtuig komt, huur je een auto om hier het een en het ander te bezoeken.

Op deze pagina krijg je een aantal tips als je met de auto komt, of hier met de auto rondrijdt.

Hoe snel rijd je naar Entrecasteaux?

Snelheidsbeperking

In Frankrijk gelden de volgende snelheidsbeperkingen: zone 30, 30 km/h over een verkeersdrempel, 50 km/h in de bebouwde kom, 80 km/h op de gewone wegen (nieuw sinds 1 juli 2018), 110 km/h op de autowegen (2 of 3 rijstroken per rijrichting) en 130 km/h op de snelwegen. In sommige departementen mag je opnieuw 90 km/h rijden op de gewone wegen. Dit wordt aangeduid met borden. Bij regen vermindert op autowegen en snelwegen de maximumsnelheid met 20 km/h. Op de autowegen in de buurt van grote steden is de snelheid stelselmatig verlaagd eerst tot 110 km/h, nadien 90 km/h en nu zelfs tot 70 km/h. Dat wordt aangekondigd als een proefproject, en een aantal maanden nadien is het een blijvend proefproject.
Anders dan in België, waarbij een verkeersbord geldt tot aan het volgende kruispunt, blijft een snelheidsbeperking gelden tot ze afgekondigd wordt, zelfs als je afdraait.

Section à vitesse régulée

Op drukke snelwegen maakt men gebruik van ‘Section à vitesse régulée’. Dit is een systeem waarbij de maximale snelheid wordt verlaagd als het drukker wordt, om filevorming te voorkomen. De aangepaste maximale snelheid wordt door elektronische borden boven de weg aangeduid. Tussen Valence en Orange is er bijna 100 km lang vitesse régulée. In de buurt van Aix-en-Provence is dit ook van toepassing.

Snelheidscontroles

Tot het begin van deze eeuwwisseling reed iedereen overal te hard, want er was nagenoeg geen controle. En als je als buitenlander werd geflitst, hoorde je daar niets van tenzij de politie je ter plaatse tegenhield. Om de vele verkeersdoden ten gevolge van overdreven snelheid terug te dringen, heeft de Franse Overheid overal flitspalen geplaatst.

Het zijn digitale flitspalen die altijd werken, want er is geen filmrolleke dat vol geraakt. Ze staan overal waar je de neiging hebt om te hard te rijden: bergaf, rechte stukken snelweg en op plaatsen waar in het verleden regelmatig accidenten gebeurden. Ze worden meestal aangekondigd met borden.
Het gebruik van radarverklikkers is verboden in Frankrijk, ze mogen enkel een zone met verhoogd risico voor snelheidscontroles aangeven. Waze geeft die zones met een luide piep aan, maar Waze geeft meestal ook de positie van de flitspaal aan, en dat is verboden. In de instellingen kan je dit afzetten…

Bij wegenwerken plaatst men zogenaamde autonome radars, die op batterijen werken die minstens 5 dagen meegaan. Ze kunnen in beide richtingen gelijktijdig flitsen en houden rekening met de grootte van de voertuigen. Dit is interessant als er verschillende maximumsnelheden zijn voor auto’s en vrachtwagens. Met de mobilhome ben ik regelmatig door zulk toestel geflitst. Door de grootte van het voertuig dacht de radar dat ik een vrachtwagen was. Ik heb hiervoor nooit een boete gehad.

Dit zijn de gevaarlijkste flitsers. De Franse politie gebruikt meestal stationwagens, waarbij het flitstoestel op de hoedenplank staat. Gelukkig is de tegemoetkomende Fransman solidair: met knipperlichten geeft hij aan wanneer je zulk voertuig nadert.

De Citroën is uitgerust met een mobiel flitsapparaat onder de nummerplaat. Die werkt al rijdend. Als je zulk voertuig kruist of voorbijrijdt aan een te hoge snelheid, word je beboet. In sommige Franse regio’s worden deze voertuigen door particulieren/firma’s bestuurd, waardoor ze bijna dag en nacht op de weg zijn. Gelukkig nog niet in de regio’s die je passeert als je naar Entrecasteaux rijdt.

Meer info vind je hier terug.

Pedagogische radars

Als je op een elektronisch bord boven de autosnelweg de aanduiding van de maximumsnelheid met daaronder het woord ‘Rappel’ ziet, is de kans groot dat je op het volgende bord boven de snelweg drie puntjes ziet. Dit bord is aan het wachten totdat er iemand te snel rijdt. Als dit gebeurt, veranderen de puntjes in de nummerplaat van de overtreder, met daaronder ’trop vite’. Van een pedagogische aanpak gesproken!

Deze pedagogische radars zijn door de uitbaters van de snelwegen geplaatst, en hebben (voorlopig) geen boete tot gevolg. Als er verderop een accident is gebeurd, zal het tweede bord dit melden in plaats van de 3 puntjes. In andere gevallen wordt er gemeld na hoeveel minuten je de volgende steden bereikt.

Hoe rijd je naar Entrecasteaux?

Hieronder vind je een aantal tips als je met de auto komt.
Ik gebruik verschillende Google Maps-kaarten. Inzoomen op de kaarten doe je met het scrollwieltje. Met de knop vergroot je de kaart in een nieuw venster. Bij sommige kaarten zijn er verschillende reiswegen getekend. Die zet je aan en af met de knop .

Normale reisweg

De normale reisweg via de autosnelweg passeert: Luik – Arlon – Luxemburg – Thionville – Metz – Nancy – Toul (vanaf hier péage) – Langres (die langs Reims rijden, komen erbij) – Dijon – Beaune (die langs Parijs rijden, komen erbij) – Chalon – Mâcon – Villefranche – Lyon – Vienne – Valence (die langs Zwitserland rijden, komen erbij) – Montélimar – Bollène – Orange (die naar Spanje moeten, gaan eraf) – Avignon – Aix – Brignoles (snelweg verlaten) – Le Val – Carcès.

De meeste huurders komen met een auto, ofwel hun eigen auto, ofwel een huurvoertuig voor 9 personen. Ze volgen de normale reisweg, en gaan mooi in de file aanschuiven.

Maar er zijn alternatieven!

Sinds de roamingkosten zijn afgeschaft, betaal je in het buitenland niet meer extra voor het dataverkeer via je smartphone. De app Waze is soms handig om files te omzeilen, maar als je op voorhand wil zien hoe druk het is op de te volgen weg, is Google Maps handiger. Als je via het menu ‘Verkeer’ opzet, worden alle wegen gekleurd. Groen wil zeggen: vlot verkeer; oranje vertraagd verkeer, en rood is file.

Als chauffeur kan je dit niet controleren als je aan het rijden bent, maar een passagier kan dit perfect controleren vooraleer je beslist om een andere route te nemen. Dit werkt zelfs accurater dan 107.7 (Info Trafic, de radiopost langs de Franse snelwegen met de verkeersinformatie) of de portieken boven de snelweg. Wil je absoluut op een drukke zaterdag naar het zuiden rijden, kunnen dit hulpmiddelen zijn.

 

Hoe de drukte in het Groothertogdom Luxemburg omzeilen?

Waarschijnlijk ben je vroeg vertrokken, zodat je rond de ochtendspits het Groothertogdom Luxemburg wil binnenrijden. Hier heb je elke ochtend en avond structurele files. Het alternatief is via Longwy naar Metz rijden.

Hiervoor neem je op de E411/E25 ter hoogte van Arlon – Weyler afrit 32 richting Longwy. Deze viervakkenbaan N81 gaat na een twaalftal kilometer over in de snelweg A28. Wil je absoluut toch nog in het Groothertogdom gaan tanken (nog altijd minstens 10 eurocent minder dan in België en Frankrijk), neem je de afrit N804 – Rodange -PED (de laatste afrit voordat je Frankrijk binnenrijdt, maar dat weet je op dat moment natuurlijk niet), en rijd je naar Rodange. Op dit stukje weg in Rodange vind je pompstations van alle merken, die vooral door Oost-Europese vrachtwagens worden gefrequenteerd. Als de tank is gevuld, rijd je verder richting Frankrijk, en niet terug vanwaar je kwam. In principe mogen de vrachtwagens langs deze weg Frankrijk niet binnenrijden, zodat dit stukje weg vrij is van vrachtwagenverkeer. Zo vlug je de grens met Frankrijk overrijdt, draai je aan de eerste rotonde rechtsaf (wat niet is aangeduid), en bij de volgende rotondes ga je rechtdoor. Zo kom je opnieuw op de oorspronkelijke snelweg (in Frankrijk krijgt die het nummer A30), richting Metz. Ter hoogte van Richemont kom je op de A31, zodat je de auto’s ontmoet die over Luxemburg zijn gereden.

 

Regelmatig is het zo druk  in Rodange, dat de vrachtwagens al vanaf de rotonde staan aan te schuiven. Als je dit ziet, volg je de in het blauw aangeduide weg. Je rijdt via Frankrijk terug naar Rodange. Hier kom je geen vrachtwagens tegen, want ze mogen het stukje D618 niet nemen tussen de grens en de eerste rotonde.

Als je de kaart grondig bestudeert, zie je het grillige verloop van de grens.

In de Auchan van Mont Saint Martin is er een Flunch, een zelfbedieningsrestaurant waar je snel hebt gegeten voor weinig geld.

 

Hoe de drukte rond Beaune vermijden?

In Beaune komt de A6 uit Parijs bij de A31, de weg die je al volgt vanaf de Luxemburgse grens. Hier kan het al veel drukker worden, zeker tijdens zwarte zaterdagen. 

Je kan deze drukte vermijden door in Dijon de A39 richting Grenoble – Genève – Besançon te nemen. Deze snelweg loop parallel met de traditionele snelweg (de A6 via Beaune – Chalon – Macon – Villefranche), het is een twintigtal km verder, maar er is veel minder verkeer. De A39 passeert de steden Dole, Lons-le-Saunier en Bourg-en-Bresse. De naam van de snelweg verandert in A40, en verder in A42, maar in feite blijf je altijd de hoofdweg volgen richting Lyon (altijd rechtdoor rijden zoals ze zeggen). Tenslotte kom je op Rocade Est, de Oostelijke rondweg, van Lyon uit. Omdat je Lyon meer in het Oosten bereikt, rijd je niet door de tunnel sous Fourvière, zodat je geen tijd verliest met het aanschuiven voor deze tunnel.

Hoe Lyon passeren?

In Villefranche betaal je péage voor het stuk Toul-Villefranche. Na de péage heb je een verkeerswisselaar:

  •  ofwel volg je de pijlen Lyon-Centre (A6). Na de verkeerswisselaar duiden de verkeersborden opnieuw Marseille aan. Na de gebruikelijke file voor de Tunnel sous Fourvière begint in de draai voordat je langs de oever van de Rhône rijdt de A7 (l’autoroute du soleil). Je rijdt langs de Total raffinaderijen van Feyzin en komt tenslotte in Vienne.
    Kies de juiste rij om snel door de tunnel te geraken. Op de heenweg kies je voor de middelste rijstrook, die de rechtse rijstrook wordt als de voertuigen die de Péripherique Nord nemen, eraf gaan. Op de terugweg kies je ter hoogte van het Musée des Confluences voor de rechtse rijstrook. Eenmaal in de eerste korte tunnel ga je naar de linkse rijstrook en blijf je hier rijden tot je in de lange tunnel bent.
  • ofwel volg je de pijlen Marseille – Lyon Est. Je komt op de Rocade Est (A46).
    Na een tiental km kan je kiezen voor:
    • Lyon (A42). Je rijdt een stukje op de A42 totdat je de Boulevard Périphérique bereikt. Op  het kaartje is dit de bovenste routebeschrijving.
    • Marseille (N346). Hier blijf je de Rocade Est volgen. Op het kaartje is dit de onderste routebeschrijving.

Sinds 1 januari 2024 is de Lage Emissie Zone van Lyon uitgebreid: de Tunnel sous Fourvière en de Périphérique mag je alleen passeren als je geen vervuilende auto hebt. Als je een vervuilende auto hebt, moet je de route via de A46 en de N346 volgen, er is geen alternatief. Op het bovenstaande kaartje is dat de meest rechtse route.

Je mag door Lyon rijden als je benzineauto van 1997 of jonger is, of als je dieselauto van 2006 of jonger is. Vanaf 1 januari 2025 wordt het nog strenger: je benzineauto moet vanaf 2006 zijn en je dieselauto moet vanaf 2011 zijn. Meer info vind je hier.

Wil je door Lyon rijden met je niet vervuilende auto, moet je een Crit’ Air vignet hier aanvragen. Dit kost net geen € 5.

Tussen januari en mei 2024 ben ik verschillende keren door Lyon gereden, maar ik heb nog geen borden gezien waarop wordt aangeduid dat je een Lage Emissie Zone binnenrijdt. Er staan wel borden als je vanaf de M6 de stad wil binnenrijden. Op termijn gaan automatische camera’s controleren of je de Lage Emissie Zone mag binnenrijden.

Over de Alpen

Een alternatief om zowel de drukte van Lyon, als de drukte tussen Valence en Orange te vermijden, is langs Grenoble rijden.

Helaas is er niet overal autosnelweg. Je moet meer dan 100 km over een gewone weg een Alpenpas nemen. De weg is voldoende breed, maar als je een aantal trage voertuigen voor je hebt, kan je er niet voorbij. Dit is de kortste route, maar zeker niet de snelste. Als je ten gevolge van de bochten in de weg snel wagenziek wordt, neem je deze weg beter niet.

Vliegtuig

De goedkoopste manier om alleen of met twee naar Entrecasteaux te reizen, is met het vliegtuig. Ryanair vliegt vanuit Eindhoven en Charleroi naar Marseille-airport. Transavia vliegt vanuit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven naar Nice-airport. TuiFly vliegt onder andere naar Toulon-airport.
Gebruik de website Skyscanner om luchtvaartmaatschappijen, vertrekdata, aankomstdata en luchthavens te vergelijken.

Marseille-airport

De luchthaven van Marseille ligt in Marignane. Deze naam wordt ook gebruikt bij de wegwijzers. Ryanair doet terminal 2 (vroeger heette deze terminal mp²) aan. Als je bij terminal 2 buitenkomt, kom je meteen aan de ‘gare routière’, de stopplaats voor alle bussen. De rode pijl geeft dit aan. Aan kade 1 neem je Ligne 40 naar de gare routière van Aix-en-Provence. Die ligt in het centrum van Aix. Bij diezelfde gare routière neem je Zou ! Express 60, de bus richting Nice die langs Brignoles komt. Kaartjes koop je bij de buschauffeur of de automaat als die beschikbaar is. Voor meer info klik je op de desbetreffende linken.

De autoverhuurbedrijven liggen op de parking tegenover terminal 1.

Als je van de luchthaven vertrekt, volg je in eerste instantie de wegwijzers naar Aix-en-Provence, totdat je de pijlen naar Aix-TGV ziet. Je bent dan op de D9, een viervakkenbaan van Marignane naar Aix. In Aix volg je de pijlen richting Nice, zodat je op de A8 komt. Je neemt de afrit Brignoles/Le Val, en rijdt via Le Val, Carcès naar Entrecasteaux.

De luchthaven ligt aan deze kant van Nice, zodat je minder last hebt van de files van Nice zelf. Transavia doet terminal 1 aan. Als je hier buitenkomt, ga je naar links voor de ‘gare routière’, de stopplaats voor alle bussen. Aan kade 6 neem je de LER20, de bus richting Marseille die langs Brignoles komt. Kaartjes koop je bij de ‘Espace de Vente’.  Meer info over deze verbinding vind je hier.

De autoverhuurbedrijven liggen achter parking 5 bij terminal 2. Hiervoor neem je de gratis shuttlebus (een navette) die tussen terminal 1 en terminal 2 rijdt. Bij terminal 2 volg je de pijlen ‘Location de voitures /Car Rental Center’.

De luchthaven ligt in Hyères en heet officieel ‘Aéroport Toulon-Hyères”. Dit is een kleine luchthaven zonder ‘gare routière’. Je neemt een shuttlebus (een navette) naar Hyères of Toulon om naar Brignoles te kunnen reizen.

De autoverhuurbedrijven liggen in de nabijheid van parking P3.

Trein

Met de TGV ben je bij de directe verbinding Brussel-Aix in 5 uur in het station van Aix-TGV. En voor 6 euro meer kan je in elk Belgisch station opstappen om naar Brussel-Zuid te reizen. Vermijd reizen waarbij je in Parijs moet overstappen. De trein vanuit Brussel komt aan in Paris Gare du Nord, en de trein naar Aix vertrekt in Paris Gare de Lyon. Deze stations liggen 5 km uit elkaar. Je moet het centrum van Parijs door. Dit kan met de metro (lijn RER D), waarvoor je ter plaatse extra kaartjes moet kopen. Je kan deze afstand ook te voet overbruggen, je passeert de Place de la République en de Place de la Bastille, Reizen waarbij je in Lyon moet overstappen, geven geen probleem.

De Franse spoorwegen bieden een goedkopere versie van de TGV aan. De basisprijs is lager, maar je moet voor alle opties bijbetalen. Als je niet te ver van Tourcoing woont (eerste stad in Frankrijk na Kortrijk), moet je zeker de verbinding Tourcoing – Aix bekijken.